torsdag 16 september 2010

Valet 2010

Jag vet precis vad jag ska rösta på!
not..
Det är megasvårt att välja, för alla har både bra och dåliga synsätt.
Jag är medlem i Grön Ungdom och bombarderas med deras jäkla nyhetsbrev och annat skit.
Jag brinner för miljöfrågor och barnrättsfrågor.
Därför lutar det mot det rödgröna hållet.
Däremot verkar det som att de blåa kommer försöka göra det lättare att anställa unga osv, i sverige.
Men ska de privatisera sjukhus och annat? Jag fattar inte riktigt det där.
Är det fel att Sverige som land ska äga, och inte ägas?
Folket, regeringen och hela landet ska äga, inte ägas.
Alla ska tjäna på allt som är bra i vårt land.
Varför ska vi kopiera den amerikanska privatiserade modellen?
Varför är det så bra?
Utbildningen där är inte fri för alla, det kostar oerhört mycket pengar för att ligga på sjukhus, de har kassa försäkringar där.
Är det bra att bara några ska tjäna på det?
För mig personligen känns det tryggare att inte rösta för mer privatisering.
För mig personligen känns det creepy.
Jag har ingen aning om hur sverige kommer se ut om fyra år, jag har ingen erfarenhet och är inte insatt i politik.
Så jag vet inte.
Men det känns som om jag kommer gå i en rikning mer än den andra.
Och jag tror att det blir bäst för alla om folk bara röstar för det som KÄNNS bra.
Inte bara för att det låter bra, eller ser bra ut.
Speciellt miljöfrågan, vilket är ett ämne som är högst aktuellt i vår värld.
Jag vill gärna rösta för ett sverige som är insatt och vågar ta ett steg i rätt riktning ang. klimatet.
Jag hoppas att alla röstar även om de inte är politiskt insatta, för annars får Sverigedemokraterna indirekt mer stöd och mer makt.
SD i regeringen känns uber-läskigt varpå för 15 år sedan då de fortf använde brunskjortor.
Sverige ska väl ändå inte bakåsträva?
Vadsomhelst men inte SD, och helst de rödgröna.
Men jag är öppen fortfarande, för valet är på söndag (4 dagar) så jag har gott om tid att läsa på lite mer och se vad jag känner.
Och det hoppas jag att andra i min situation också gör.
För det här är viktiga grejer.

Inga kommentarer: